Contact 06 30 27 20 12 · mail@taff.nl
Het Liefdevolle oog

Het Liefdevolle oog

Het is de eerste keer dat het museum werk toont van schilder en beeldhouwer Bayens (1924 – 2003), geliefd en bekend om zijn portretten van onder andere Willem Drees en Wim Kan en beelden van Multatuli en Theo Thijssen. Het is de tweede keer dat Museum Henriette Polak samen met ING een keuze maakt uit de omvangrijke ING Collectie. De geslaagde samenwerking uit 1999 tussen Museum Henriette Polak, dat zich profileert als hét museum voor modern-klassieke schilder- en beeldhouwkunst, en de grootste bedrijfscollectie van Nederlandse hedendaagse figuratieve kunst krijgt hiermee een vervolg.

Het werk van Bayens en de kunstenaars uit de ING Collectie, waaronder Barend Blankert, Douwe Elias, Edgar Fernhout, Kiki Lamers, Iris van Dongen en Philip Akkerman, wordt in samenhang met de collectie van het museum getoond. Dat levert boeiende, harmonieuze en soms schurende combinaties op. Wat de kunstenaars bindt is hun liefdevolle oog: de aandachtige, gevoelvolle wijze waarop zij hun onderwerp vastleggen. Het onderwerp wordt dicht bij huis gevonden, geliefden, vrienden, kinderen, huisdieren; ze worden getoond bewust van hun kracht en schoonheid, of juist weerloos op een moment dat zij zich onbespied wanen. De tentoonstelling omvat een groot aantal zelf- en kunstenaarsportretten, een kenmerk van de eigen collectie van het museum. Het liefdevolle oog van de kunstenaar maakt bij de zelfportretten plaats voor een vorsende, analytische blik waarin toch ook humor, verwondering en mededogen te herkennen valt.

Sam Drukker, kunstenaar van het jaar 2011, is de verbindende schakel in deze dubbeltentoonstelling. Drukker is een bewonderaar en oud-leerling van Hans Bayens. Beide kunstenaars hebben elkaar geportretteerd. Bayens’ indringende serie ziekenhuisimpressies ‘De grote visite’, die voor het eerst museaal wordt getoond, sluit qua beleving wonderwel aan op de serie litho’s ‘Voor het nageslacht’, die Drukker maakte bij een verhaal van Arnon Grunberg.